Thursday 1 March 2012

sepucuk surat

assalamuaaikum w.b.t

Alhamdulillah Allah memberi kesempatan pada kita lagi untuk bertemu di alam maya ini.

sekadar ingin berkongsi berita tentang keberadaan saya di bumi kenyalang ini. Alhamdulillah sudah banyak perkara yang saya dapat sesuaikan diri....( dan Alhamdulillah kemahiran memandu saya pon bertambah baik!!!..... kereta manual tau ^_^  )

'putra' yang setia menemaniku ke mana sahaja...
di perkarangan RI kami... RZ = raudhatuzzahra


berbalik kepada 'entry' kali ini....

ingin saya sampaikan pada semua bahawa saya telah berjaya melalui 'posting medical'... Alhamdulillah.... syukur dan puji hanya layak untuk Allah.

berbagai kisah suka dan duka telah saya alami sepanjang tempoh 4 bulan ini.

antaranya adalah..................................................................................................................






ahli keluarga salah seorang dari pesakit saya telah menghantar surat aduan... kepada pengarah hospital, ditujukan kepada bahagian saya dan secara khusus meyatakan nama saya di dalam surat tersebut sebanyak 5 kali!

walaupun di dalam surat mereka menyatakan ketidakpuasan terhadap sistem wad, staf yg 'tidak' senyum, wad yang terlalu sesak... tapi penekanan terhadap nama saya sebanyak 5 kali dan ditulis dalam huruf besar cukup menggambarkan bahawa aduan tersebut terutama terhadap saya... wallahua'lam.

alkisahnya.... seperti yang pernah saya ceritakan sebelum ini, waktu kami mula untuk cuba menerapkan sistem syif, kami telah di tetapkan bahawa hanya ada 2 orang housemen yang bertanggungjawab menjaga seluruh wad... maka dengan itu, beban kerja saya bertambah... dan ditambah lagi dengan sikap teman sejawat saya yang hanya membiarkan saya menjaga 2/3 dari jumlah pesakit di wad tersebut.

jadi, dalam kesibukan tersebut.... mungkin ahli keluarga dari pesakit tersebut telah menyapa saya dan saya tidak menyedari hal tersebut.... maka, mereka menganggap saya tidak mempeduikan mereka.... wallahua'lam. mungkin disebabkan tanggapan itu, mereka tidak mahu bercakap dengan saya sewaktu saya memeriksa pesakit saya tersebut... haiissshhh...... padahal baru sahaja doktor senior saya (MO = medical officer)  memberitahu bahawa kerja saya cukup memuaskan.

setelah berbincang dengan ketua jabatan saya, saya diminta untuk menulis surat jawapan... (lebih kepada menjelaskan diri) dan menjelaskan diri saya kepada timbalan pengarah kerana beliau yang menguruskan kes-kes seperti ini. pada akhir pertemuan saya dengan timbalan pengarah, beliau menyatakan yang beliau cukup memahami kesibukan kerja doktor di wad dan kesesakan keadaan di wad. beliau juga menasihati saya supaya 'lebih waspada' terhadap keadaan sekitar.

jadi demikianlah kisah saya kali. 'afwan jika entry kali ini kurang memberi masukan kepada pembaca... hanya sekadar kisah nyata yang saya alami ... moga dapat dijadikan iktibar. hakikatnya, jika bekerja di bidang pelayanan (services) banyak hal yang perlu diperhatikan. 

wwallahua'alm






No comments:

Post a Comment