Sunday 20 November 2011

Koas Vs Dokter

Assalamualaikum w.b.t ...

maaf telah sekian lama saya tidak berkesempatan mengemaskini blog ini. setelah LIMA minggu mula bekerja, baru hari ini saya dapat cuti hujung minggu... Alhamdulillah. Terasa lega dapat pergi jauh dari kawasan hospital dan bermalam bersama akhwat di sini.

komen saya?

sungguh kasihan melihat sistem dan budaya kerja di sini yang memeras dan menguras setiap tenaga yang ada pada kita. kadang-kadang membuuat saya terfikir... tidak ada cara lain lagikah untuk sistem kesihatan kita berfungsi?

mungkin di kesempatan ini saya dapat kongsikan bersama perbedaan sistem di indonesia dan di malaysia dan perbezaan antr koas dan housemen.

secara singkat, perbezaan tersebut terletak pada tanggungjawab yang semakin bertambah di bahu kita... kita sudah menjadi doktor (betul-betul jadi doktor), jadi kita bertanggungjawab sepenuhnya pada pesakit kita... dan saya betul-betul maksudkan SEPENUHNYA! baik dari ambil sampel darah (kadang-kadang... well... most of the time... hantar sendiri sampel darah tu ke lab) rujuk ke doktor bahagian lain, dan merancang rawatan pesakit tersebut... hohoho... akhirnye barulah saya tahu maksud TS saya yang mula bekerja lebih awal dari saya... waktu saya baru dapat tawaran, beliau berkata 'koas tu sikit je'...

terus terang saya katakan, memang saya memakan masa lebih untuk meyesuaikan diri saya terhadap tanggungjawab dan beban kerja yang bertambah ini. mungkin dulu waktu bergelar koas, darah pegawai lab atau perawat yang ambil, rujuk pasien pon perawat yang buat... mereka tinggal maklumkan sahaja ' dok, di sini ada pasien ya' ... rawatan untuk pesakit... kan udah ada spesialis... klo kita memandai tambah 'plan' ... pasti akan dimarahi! pinter2 kamu aja nambahin! ... begitulah.... jurang pemisah antara dulu dan sekarang... antara koas dan doktor.

perbezaan bahasa... rasanya sudah ramai yang maklum, jadi saya tidak perlu komen lg. hanya cadangan saya, cuba-cubalah mula bekerja lambat sedikit supaya dapat 'study' sedikit contoh2 status di sini... mana yang berminat, bolehlah e-mail ke saya untuk mendapatkan nota dan cth status yg diguna pakai di sini.

kasihan sungguh melihat saudara seaqidahku... alangkah ruginya jika mereka tidak memahami tujuan hidup ini dan peranan mereka. seringkali keluhan yang saya dengar adalah 'tiada "life" ' .... begitulah sedikit coretan saya untuk kali ini...

teruskanlah perjuangan antum di sana... jalan kita masih panjang terbentang di hadapan.

wallahua'lam

No comments:

Post a Comment