Monday, 5 September 2011

kelangsungan hidup

salam aidilfitri untuk semua dan mohon maaf zahir serta batin (terutama sebab sudah lama tidak mengemaskini blog ini) ampuuunnnnnn……..

teringat saya suatu ketika dahulu (yang tidaklah terlalu lama)  saya menemui seorang akhwat yang sangat saya hormati dan dapat dijadikan sebagai model muslim doktor. Kami membincangkan banyak hal dan tiba-tiba beliau berkata… ‘doktor seharusnya mempunyai umbilical cord (tali pusat)… ha… apa isi umbilical cord?’


erk? haduh… ‘ada umbilical arteries and vein’ jawab saya… beliau mengangguk setuju…

‘berapa vein and berapa arteries?’ (aduh die nak detail pula)

‘ada 1 vein dan 2 arteries’ dapat saya jawab setelah saya mencongkil isi otak yang setelah sekian lama tidak digunakan. ‘ok… yang mana masuk dan mana keluar?’ (akak… oh akak… buat saya jadi  takut pula) ‘yang masuk vein, yang keluar arteries’ … lega dapat jawab sebab dosen (pensyarah) selalu tekankan yang sistem saluran darah di tali pusat adalah  terbalik jika dibandingkan dengan saluran darah di bahagian tubuh manusia yang lain.


 ‘ha… sepatutnya begitulah para dai’e yang bergelar doktor… ada seorang professor yang berpesan… kita seharusnya mempunyai 1 intake (= usrah sendiri) and 2 output.’

hhmmmm….

lantas saya berfikir dan bertanya ‘2 kak?’

‘iya’ jawab beliau dengan penuh keyakinan. ‘tidak semestinya 2 usrah… 1 jadi PIC (= person in charge) sesuatu pon dikira baik. sebenarnya kita yang memerlukan perkara tersebut untuk terus ‘hidup’ … seperti halnya janin dalam melangsungkan kehidupannya dari peredaran darah di dalam tali pusat.

dan saya mulai merenung kata-katanya…

sungguh benar sekali…

selama ini saya dapat bertahan dengan menyalurkan keluar… dengan itu, kita akan merasakan kekurangan dan berusaha mencari nutrien- nutrien untuk kekal hidup di jalan ini… dan dari manakah tempat yang terbaik untuk memperolehi nutrien tersebut kalau bukan dari usrah kita?



wallahu’alam


2 comments:

  1. benar..tepat sekali..
    sgt suke analogi ni.. =)

    ReplyDelete
  2. salam...

    tnx dib. hehhe... mase 1st time dgr tu mcm seram jg... bile lame2 fikir... betul jugak tuh!

    ReplyDelete